Nooit meer naar kantoor? Of toch wel?

Onderzoek GoGrapefruit

Een veelbesproken onderwerp is de toekomst van het kantoor. Vaak gaat die discussie dan over het bankkantoor. Maar die vraag gaat net zo goed op voor een advocatenkantoor of het assurantiekantoor. Meestal fraaie kantoren op premium locaties. En dus ook erg duur. Past een bezoek aan zo’n duur kantoor nog wel bij de behoefte van de klant? Het lijkt er niet op, want afgelopen 10 jaar zijn er al bijna 2.000 bankkantoren in Nederland gesloten. Waar eindigt dit?

Meer spreekkamers, minder balies
Duidelijk is dat voor veel frequente en standaard handelingen het kantoor geen enkele rol meer speelt. Dit wordt het meest duidelijk in de financiële sector. Klanten zijn gewend simpele transacties zelf met een smartphone te kunnen doen. Met hetzelfde gemak als het bestellen van een pizza of het afsluiten van een nieuw mobiel abonnement. Vandaar ook de afname in bankkantoren. Tegenwoordig hebben lokale bankantoren al veel meer focus op het verstrekken van advies. Dus meer spreekkamers, minder balies.

Zijn dure vierkante meters wel te verantwoorden?
Bij een gemiddeld advocaten of notariskantoor was advies altijd al de focus. En ook de frequentie van bezoek lag al veel lager. Een afname in het aantal kantoren zoals bij banken is daar dan ook veel minder zichtbaar. Wel staan momenteel in deze sector de tarieven onder druk en is de vraag of de dure kantoorpanden nog wel te verantwoorden zijn. Zijn er geen andere oplossingen te bedenken om klanten op een persoonlijke manier bij te staan. Denk bijvoorbeeld eens aan het videogesprek.

De inefficiëntie van hoog opgeleide medewerkers
Een issue wat in al dit soort (advies) sectoren ook speelt is de optimale inzet van medewerkers. Zeker voor de grotere adviesorganisaties met meerdere kantoren. De hogere opgeleide ‘experts’ zitten vaak verdeeld op verschillende lokale kantoren. Dat betekent dat er op kleinere kantoren soms schaarste is en de klant niet optimaal wordt geholpen. Terwijl op grotere kantoren deze dure krachten soms onvoldoende worden benut. De indeling in lokale kantoren brengt dus ook een inefficiëntie met zich mee.

De vraag wat de toekomst van het kantoor is, is dus heel relevant. Wegen de dure vierkante meters en niet optimale inzet van medewerkers op tegen de baten. Die baten worden natuurlijk vooral bepaald door de waarde die de klant er aan hangt. Dus wat wil de klant. Vandaag maar ook morgen. Hoe zitten de millennials eigenlijk in de race? De digitale generatie die wellicht nog nooit op een dergelijk advieskantoor is geweest.

We vragen het de klant in kort onderzoek
Als GoGrapefruit willen we dit weten. Dus hebben we een kort onderzoek opgezet over adviesgesprekken en de rol van kantoor. Maar ook over of het videogesprek een belangrijke ontwikkeling gaat zijn in de toekomst voor advies. Deelnemen aan het onderzoek is zeer welkom kan heel simpel via https://gograpefruit.typeform.com/to/dMi1tV. Onderzoek kost een paar minuten en elke 20e deelnemer krijgt van ons een Bol.com cadeaubon.

Onderzoek GoGrapefruit

Met de uitkomsten van het onderzoekje krijgen we een goed beeld van wat de klant wil. In een volgend artikel hier op GoGrapefruit delen we graag deze conclusies.

Erik Idzenga
Erik Idzenga
Videogesprek Expert @GoGrapefruit Jarenlange ervaring in het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologieën. Maar altijd met als doel het verbeteren van de klantbeleving. De customer experience. Binnen GoGrapefruit is dat ook precies wat ik wil blijven doen. Samen met onze klanten ontdekken waar en hoe we het videogesprek het beste kunnen inzetten en daarmee een toegevoegde waarde kunnen creëren voor de consument.