Negeren van social media, de grootste fout die adviseurs maken

We leven in een tijd waarin technologische ontwikkelingen erg hard gaan. Zelf de beste marketeers kunnen het tempo waarin Facebook, LinkedIn, Instagram (en andere platformen) nieuwe functies uitrollen niet bijhouden. Als adviseur heb je al nauwelijks tijd om je klanten goed te woord te staan. Hoe zou je dan ook nog al die ontwikkelingen kunnen volgen en actief zijn op social media.

Bovenstaande is de harde realiteit van vandaag waarmee veel adviseurs te maken hebben. En het gevolg is ook heel menselijk. Negeren. Denken dat je het ook prima zonder kan. Hoewel dat op korte termijn niet direct tot veel schade zal lijden, begaan adviseurs hiermee wel een enorme misstap. Niet alleen zet je dit als adviseur nu al verder op achterstand, op nieuwe ontwikkelingen in de toekomst ga je nog verder achterlopen. Maar vooral laat je als adviseur een enorme kans liggen om relaties op te bouwen met prospects, klanten, belangrijke stakeholders, leveranciers, journalisten etc. Mensen die allemaal wel actief zijn op social media. Zowel privé als zakelijk. Social media  is ook zoveel meer dan het plaatsen van een berichtje of linken met een collega. Het is een effectief medium voor het voeren van dialoog met wie dan ook.

Social media heeft de kracht verkoper en koper bij elkaar te brengen. Ongeacht sector of fysieke afstand. Kun je dat als adviseur zomaar laten liggen?

Nog even wat cijfers om de kracht van social media verder te onderbouwen. Opgericht in 2003 heeft LinkedIn heeft inmiddels al meer dan 500 miljoen gebruikers in 200 sectoren. Het grootste professionele netwerk wereldwijd. Vrijwel alle Fortune-500 bedrijven zijn actief op LinkedIn. Voor het netwerken, verzamelen informatie of vinden van nieuwe medewerkers. Facebook heeft nog een nog indrukwekkender aantal gebruikers, een kwart van de wereldbevolking. Bijna 2 miljard! En ook Facebook wordt volop zakelijk gebruikt. Zowel grote organisaties als kleine lokale bedrijven hebben een Facebook profiel of Business pagina. Deze gigantische cijfers laten vooral zien dat social media niet een rage of een trend is. Social media is here te stay! En adviseurs kunnen zich eigenlijk niet langer permitteren om aan de zijlijn toe te kijken, terwijl de (nieuwe) concurrentie actief is om die waardevolle relaties op social media stiekem te veroveren.

Het grootste risico dat adviseurs lopen door social media te negeren, is dat ze in dit digitale tijdperk niet meer gehoord of gezien worden door de doelgroep die juist behoefte heeft aan advies. Nieuwe / digitale spelers hebben wel de kennis om hier wel op in te spelen en deze mensen te verleiden tot hun dienstverlening. Zeker ook omdat door nieuwe communicatiemiddelen als chat en videogesprek, afstand steeds minder een rol gaat spelen. En dat kantoor op de hoek geen waarde meer heeft. Prospects en klanten kunnen zo worden ‘ingepikt’ door een (video) adviseur 300 kilometer verderop.

En ja het kost tijd en energie om continue actief bezig te zijn met social media. Maar het is niet altijd extra tijd. Ook zonder social media moet je als adviseur immers hard werken om je relaties te onderhouden en nieuwe klanten te vinden. Gebruik een vast moment op de dag om met een kop koffie achter die laptop te kruipen. Laat je ondersteunen waar nodig. Bijvoorbeeld bij het opzetten van een goed profiel of inrichten van een pagina. En ga vooral aan de slag om je kennis te tonen. Neem deel in lopende gesprekken waar je waarde kan toevoegen. Schrijf content over onderwerpen en oplossingen die interessant voor je doelgroep. Laat zien dat je een adviseur bent die niet alleen vandaag maar ook morgen nog een rol speelt in het moderne advies. Of zoals ik het noem: #hetnieuweadviseren. 

Erik Idzenga
Erik Idzenga

Digitaal Advies Strateeg @ GoGrapefruit
Als Co-founder van GoGrapefruit is het mijn doel om organisaties en bedrijven te adviseren over de nieuwste technologieën die adviseurs ‘empoweren’ om een betere adviesbeleving te bieden.