10 redenen waarom wij GoGrapefruit heten

Vrijwel van iedereen krijg ik de vraag hoe we aan de naam GoGrapefruit komen. Unaniem vindt men het een verfrissende en verrassende naam voor het type bedrijf dat we zijn. Maar het is blijkbaar zo opvallend dat iedereen zich afvraagt waarom wij deze fruitige naam hebben gekozen.

Hieronder de 10 redenen waarom wij denken dat GoGrapefruit zo’n toffe naam is. In willekeurige volgorde natuurlijk.

  1. Fruit in een bedrijfsnaam is een bewezen en succesvol recept. Denk aan Apple, Orange en Blackberry. Hoewel die laatste natuurlijk z’n beste tijd heeft gehad als merknaam. Zie dit top 10 lijstje met nog meer ‘fruity’ bedrijven.
  2. Grapefruit is een redelijk internationaal woord. In zowel het Engels als Duits heeft het dezelfde betekenis en wordt op de zelfde manier gespeld. In veel andere landen en talen wordt Grapefruit vaak als fruit wel herkend.
  3. Het is een eenvoudig te onthouden naam. De meeste mensen die ik spreek weten spontaan de naam op te noemen. Zelfs na een langere periode.
  4. Het is een verrassende naam. Je verwacht het niet bij een digitaal adviesbureau dat zich specialiseert in het moderniseren van de advieswereld. Dan verwacht je eerder een technische of functionele naam. Maar dat is niet wat we willen zijn als bedrijf. GoGrapefruit speelt juist in op de beleving.
  5. Met de toevoeging van Go aan Grapefruit komt er beweging in. De continue beweging die we ook juist willen realiseren. We willen organisaties immers van A naar B helpen. Maar daarna naar C, D en zo verder. Het verbeteren van de adviesjourney is iets waar als je organisaties continue aan zou moeten werken. De wereld verandert, gedrag verandert en de techniek ontwikkelt zich steeds verder. En dus verandert ook continue hoe je je klanten zou moeten adviseren. Te veel financiele advieskantoren of juridische paktijken hebben een bedieningsconcept dat minimaal 10 jaar achterhaald is.
  6. Een grapefruit is een vitaminebom. 1,5x Meer vitamine C dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid (adh). Graag maken we die vergelijking ook met GoGrapefruit. Doel is dat we (advies) organisaties helpen om effecienter en effectiever klanten te bedienen. En daarmee als organisaties gezonder te maken.
  7. De vorm van een grapefruit is inspirerend voor onze werkwijze. Rond en met verschillende partjes. Een goede adviesbeleving bestaat namelijk ook altijd uit verschillende aspecten (partjes). Als organsatie zou je aan al deze aspecten aandacht moeten besteden om de ideale journey te realiseren. Veel organisaties denken bijvoorbeeld alleen aan techniek (tooling) als ze adviesgesprekken via video gaan doen. Terwijl training, werkplek, design, klantjourney etc belangrijke andere onderdelen zijn die per stuk minimaal net zo belangrijk zijn. Met GoGrapefruit zijn we in staat om organisaties te helpen met het realiseren van de gehele ‘grapefruit’.
  8. Een naam als GoGrapefruit is toekomstvast. Net zo goed als we helpen organisaties te veranderen, veranderen wij zelf ook. Mijn ambitie is dat elk jaar een deel van onze dienstverlening er anders uit ziet. Elk jaar beter inspelen op de behoeftes van onze klanten. Welke kant ons bedrijf ook op gaat, een naam als GoGrapefruit past altijd.
  9. De kleur en de vorm van een grapefruit is visueel goed te gebruiken. Er kan bijvoorbeeld relatief eenvoudig een herkenbaar logo gemaakt worden. Ik geloof in de kracht van eenvoud als het gaat om logo’s. De meest krachtige merken hebben ook simpele beeldmerken. En wij als GoGrapefruit dus ook.
  10. Tenslotte heel praktisch, de domeinnaam was nog vrij. Niet geheel onbelangrijk. Zowel de .com als de .nl. Bij veel andere goede namen die langs kwamen was dat niet het geval.

De naam hebben we bijna een jaar geleden bedacht en staat wat ons betreft nog als een huis. Laat ons weten wat je er van vindt! Ook als je er geen positief gevoel van krijgt.

Erik Idzenga
Erik Idzenga

Digitaal Advies Strateeg @ GoGrapefruit
Als Co-founder van GoGrapefruit is het mijn doel om organisaties en bedrijven te adviseren over de nieuwste technologieën die adviseurs ‘empoweren’ om een betere adviesbeleving te bieden.